HTML

Magyar vagyok, nincs sok pénzem!

2013.12.30. 19:17 incianya

Isztambulban az utcán kilóra mérik a dohányt és van mellette kézzel sodrt cigi, filterrel. Az árát nem kérdeztem meg, de ha egy doboz LM a trafikban 6 líra, gondolom, adómentesen még a turistasáppal is csak olcsóbb lehet.

dohany.png

A magyar turisták nagy részének Isztambul egyenlő a bazárral, aranyat és bőrdzsekit muszáj venni. A kevés városnéző sétám során én is eljutottam a Nagybazárba, de egy pohár gránátalmalén kívűl nem vettem semmit, igaz, hogy csak tíz percet időztünk ott. Az ott található árúk mennyisége nyomasztó, és még tranulnom kell az alkudozást.

Györörű és trendi a török lámpa, mécsestartó, húgom sóvárog utána. Ennyi közül mégis, hogy válasszak?

bazar arany.jpg

Hogy néznék ki egy ilyen nyakékben? Ki sem mernék benne menni az utcára!

bazar hastancos.jpg

Na, ennél az üzletnél, majdnem elcsábultam, bár nem biztos, hogy könnyen találtak volna a méretemben. (Még tavasszal jelentkeztem egy 40+-os kezdő hastánc-tanfolyamra, de még nem jött össze a kezdéshez szükséges létszám. Sajnos...)

Sokkal jobban élveztem azt a bazár-szerű részt, amelyik a  Galata-híd környékén található (a mecsettől balra fel a kaptatón). Az volt a benyomásom, hogy az főleg a helyieknek szól, mert csak és egy líra volt egy pohár gránátalmalé, ami jelzi a környék átlagos árfekvését. (A Nagybazárban 3, az Aja Szófia büféjében 10, vele szemben az utcán 5. Az Istikláron is van már 3-ért.)

A sült gesztenye 150 g 10 líra. Mennyei! szinte omlik a szájban! de miután 20 líráért férfi szövetnadrágot vettünk, és 8 líráért több mint száz oldalt fénymásoltunk drágállottam és sokkal nehezebben adtam ki rá pénzt.

 gesztenye.jpg

Mai árfolyamon 1 líra kábé 100 forint, kiutazásom előtt 130-at is elkértek érte. A belpolitikai viszályok miatt kintlétem alatt folyamatosan esett az árfolyam. Én az idegenvezetői melóból nagy gondosan félretett eurót vittem ki, de mondjuk, a forintot ott nem is jegyzik... Egy euróért megközelítőlet 3 török lírát adnak a pénzváltóban.

Ez a másik, utcai bazár-negyed egy igazi kincsesbánya, teli bizarr üzletekkel, az egyik csak vállfát árul, a másik meg gombokat és van egy egész utcányi fejkendőbolt. Ha kijutok még egyszer, elnézelődöm itt.

bazar pugovici.jpg

Az orosz felirat arról tanúskodik, hogy itt is számítanak a külföldi vevőkörre. De őszintén, miért utazna bárki Moszkvából Isztambulba gombot és szabászcentit venni?

Ha már az oroszoknál tartunk: az első napokban rajtam volt a szemmel láthatólag műszőrme bundám, de gyorsan levettem, mert mindenki orosznak nézett, és hiába próbáltam törökül összerakni a mondatokat, oroszul válaszoltak az árusok. Utána bevetettem a csodafegyvert: ... macarlıyım çok param yok! - azaz: magyar vagyok, nincs sok pénzem! Ezzel már voltak apróbb sikerélményeim.

A fűszerpiac nagy élmény volt, bár iszonyú tömeg volt.

fuszerpiac rozsa.jpg

A színek szemet gyönyörködtetőek és az illatok csábítóak! Szárított rózsabimbó és gránátalmavirág-hegyek!

Itt vásároltam szárított paradicsomot és szárított padlizsán és paprikafűzért - mindenütt ott lógnak (10-15 líra).

foto (11).JPG

Az enyém vegyes, a fehér benne a padlizsán belseje.

papr.jpg

A helyi Efes sör a sarki kispiszkosban nálunk 2,5 líra 1 félliteres doboz, a Carrefour-ban 6 x 0,3 22 líra.

Bor kábé 20 lírától, de volt akcióban 9-ért is.

Közlekedés: kb. 3 líra a legy, chipkártyával 2 alatt - a különböző járműveken más összegeket vonnak le -, a feltölthető chipkárya 20 líra és használható a hajókon is, egy villamosjegy áráért át lehet kelni hajóval Ázsiába, vagy a Marmaray-on vonattal a tengerfenék alatt.

Reptéri transzferbusz a Taksim tér mellől - egyébként semmilyen tábla nem jelzi, hogy hol van - : az Atatürk reptérre 10, a Wizzair által használt ázsiai oldalon lévő reptérre 13. Hazafelé taxival mentünk a reptérre, mert nagy tömeg volt a megállóban, hiába mentünk ki előbb Az útikönyvben felsorolt ár 50 líra, a taxis által adott előzetes kalkuláció: 60, fizetve 85. Biztos megbabrálta az órát, de ez sajnos, benne van a pakliban.

Vettem még török nyelvű Budapest utikönyvet 10 líráért - kell a nyelvtanuláshoz... meg egyébként is idegenvezető - is - vagyok, sosem lehet tudni...

És rengeteg pénzt költöttem babaruhákra az LC Waikikiben. (Istiklar 66 de van minden bevásárlóközpontban). Vagy 2 kilót vettem 250 líráért.

babaruha.jpgEgy ilyen cuki darabnak ki tudna ellenállni? Sajnos, a méretet nem igazán sikerült eltalálni, de reméljük, a következő baba is fiú lesz!

December második felében nagy leértékelések vannak, 50-70% a Mangóban is.

Végül a lényeg: mogyoró, mandula: érdemes megvenni az olcsóbb láncokban BIM: 3,5 a szárazon pörkölt sósmogyoró - isteni, mert nem ragad tőle az ember keze, nyugodtan lehet számítógépezés közben is nassolni.  A pirított sós mandula és törökmogyoró 4,5-5 líra 200 gramm. Pörköletlen törökmogyoró a Sok-ban fél kiló kábé 12-ért. Ez utóbbi már tényleg nem fért bele a bőröndömbe! Majd legközelebb... 

Ki ne maradjon:

Aja Szófia múzeumi belépő 25 líra.

aja.jpg

Hajókirándulás  a Boszporuszi-szrosban (100 perc)  Kabataş-ból 12,5 líra

boszp tura.jpg

Nyárson sült helyieknek a sarki családi büfében helyieknek 6, hülye turistáknak 12 líra.

lokanta cut.jpg

 

Egy pisilés a mecsetben vagy nyilvános WC-ben: 1 líra.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://innen.blog.hu/api/trackback/id/tr655717700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása